A legfontosabb kérdések és válaszok a téli abroncsról

Kérdés: Miben különbözik egymástól a téli abroncs, és a hagyományos abroncs?

Válasz: A téli abroncsok (vagy más néven téli gumik) olyan futófelülettel rendelkeznek, amelyet arra terveztek, hogy belemélyedjen, és jól belevájódjon a hóba és a jégbe menet közben. Ezen felül az abroncs lágyabb gumivegyületekből készült, amely képes megtartani a rugalmasságát a hideg időjárási körülmények között is, és így lehetővé teszi a gumiabroncs számára, hogy jobban igazodjon az út felületéhez. A téli változattól eltérően, a hagyományos abroncsok sokkal inkább hajlamosak megkeményedni a rideg hideg időben.

Ennek eredményeképpen, a téli abroncsnak jobb a tapadása a havas illetve a jeges utakon mint a hagyományos gumiknak, vagy az egész szezonban használt nyári gumiknak. A tapadás ebben az esetben kritikus fontossággal bír, nemcsak hogy elkerüljük az elakadást, hanem amiatt is, hogy az autót meg tudjuk állítani és megfelelően tudjuk kormányozni. Az életmentő biztonsági technológiák, mint a blokkolásgátló fékek, az elektronikus menetstabilizáló, és az összkerék meghajtás nem képesek végezni a dolgukat, ha az abroncs nem tapad megfelelően az útfelületre.

Kérdés: Ha az autón négyévszakos gumik vannak, az elegendő védelmet nyújt télen is?

Válasz: Nem igazán. Az úgynevezett négyévszakos, vagy minden időjárási körülmények között felhasználható abroncsokat úgy tervezték, hogy bármilyen körülménnyel megbirkózzon, beleértve a száraz utakat, az esőt, de egyik típusra sem optimalizálták őket igazán. Ezek az abroncsok általában keményebb anyagokból készülnek, amelyek nem minden esetben felelnek meg az alacsonyabb hőmérsékletű útfelületeknek. Gondoljunk úgy a négyévszakos gumikra, mint a tornacipőre, a téli abroncsra pedig úgy, mint a téli bakancsra. Tornacipőben is lehet sétálni a havas, jeges járdán, de sokkal könnyebb, és biztonságosabb, ha téli bakancsban tesszük mindezt.

Kérdés: Elég, ha csak a meghajtást biztosító kerekekre teszek téli abroncsot?

Válasz: Csupán két kerékre téli gumit tenni rossz ötlet. Ha első kerék meghajtású autód van, és csak az első kerekekre teszel téli abroncsot, akkor a hátsó kerekeknek nem lesz annyi tapadásuk, mint az elsőknek. Ettől az autó fékezéskor és kanyarodáskor is ki fog csúszkálni. Hasonlóképpen, ha csak a hátsó kerekekre teszel téli gumit egy hátsókerék meghajtású autón, akkor a kormánykerekek nem fognak tapadni, így az autó könnyedén megcsúszhat, hiszen nem tud válaszolni a kormánynak, és gyakorlatilag csak egyenesen csúszik. Téli gumit mindig csak úgy tegyünk fel az autóra, hogyha az egész négyes szettet lecseréljük.

Kérdés: Hagyhatom a téli gumikat az autón egész évben?

Válasz: Igen, de ez egyáltalán nem jó ötlet. A téli abroncsok általában zajosabbak, és mivel puhább vegyületekből készültek, így melegebb időben hamarabb elhasználódnak. A kopás pedig kritikussá válhat a következő télen, főleg mivel a téli gumik elsősorban a hóba és jégbe kapaszkodó mintázatuknak köszönhetik a tapadásukat. Ha a havas időszaknak vége, érdemes azonnal lecserélni a téli abroncsokat hagyományosra.

This entry was posted in utazás and tagged . Bookmark the permalink.