Milyen autót vegyek, ha a biztonság az elsődleges szempont?

Az autóbiztonság számtalan szempontból nagyon fontos tényező mindenki életében. Noha kutatások szerint még mindig az ár az elsődleges tényező a vásárláskor, sőt mi több, a forma és a megjelenés is fontosabb, mint a biztonság, ami az autóvásárlók esetében csak a harmadik helyre szorul vissza. Statisztikák bizonyítják ugyanakkor, hogy a gyermekes családoknál, vagy a balesetet és az autómentés folyamatát átélt embereknél ez a sorrend alaposan módosult, lévén ők már az első helyre sorolják az autó biztonságát a választásnál.

Ennek érdekében évről-évre elvégzik különféle szakavatott társaságok az éppen aktuális autók töréstesztjeit, aminek köszönhetően több száz járművet törnek darabokra annak érdekében, hogy a közben mért adatok alapján pontos képet kapjunk a kocsi biztonságáról. Noha évtizedekkel ezelőtt a töréstesztek még száz százalékosan az utas-biztonságra koncentráltak, hiszen a lényeg, hogy egy ütközés során az autóban ülők túléljék a balesetet, de ma már számtalan egyéb szempont is mérvadó, ezáltal például a gyalogosbiztonság. A különféle töréstesztelők gyakran más és más szempontok alapján értékelik a járműveket, így léteznek általános toplisták, de akadnak típusonkénti, illetve fajtánként rendszerezett listák is.

Egy ilyen listát hozott nyilvánosságra az Euro NCAP, akik a tesztek alapján határozottan kiemelték, hogy a piacon jelenleg a legbiztonságosabb kisautó a Renault Clio, a kis családi autók kategóriájában pedig a Volvo V40. A kis egyterűek tekintetében kiemelkedő helyezést ért el a Ford B-Max, míg a nagy egyterűek esetében a Fiat 500L produkálta a legjobb törésteszteket. A kisebb terepjárókat tekintve a Ford Kuga produkálta a legjobb eredményeket, míg a nagy terepjáték esetében a Hyundai Santa Fe.

A nagy családi autók abszolút nyertese a BMW 3-as lett, míg az üzleti/családi kisbuszok legbiztonságosabb tagja – immáron sokadig éve – a Ford Transit. Az NCAP egyébiránt ezúttal is az úgynevezett fél-átfedéses töréstesztet alkalmazta az eredményekhez, amit ugyan egyre többen kritizálnak, de jelenleg Európában, illetve az öreg kontinensen forgalmazott autók esetében nem létezik jobb alternatíva arra vonatkozólag, hogy melyik a legbiztonságosabb autó. Ezen felül a módszer, ha nem is a legoptimálisabb, de így is elévülhetetlen érdemei vannak azzal kapcsolatban, hogy az autóipar milyen óriási erőket tudott megmozdítani annak érdekében, hogy egyre biztonságosabbá váljanak az autók.

Az eredményeket ugyanakkor sokan azért kritizálják, mert hiába végeztek el számtalan töréstesztet és állítottak a középpontban 36 autót, ebből csak 8-at emeltek ki, noha mindegyik autó kiemelkedőnek tekinthető a maga nemében és fajtájában. Szintén az eredmények kétességét hirdetik, hogy bár minden esetben befolyásolta a helyezést a felnőtt-biztonság, a gyermekbiztonság, a gyalogosbiztonság, valamint természetesen az asszisztens rendszerek megléte, azonban biztosan vannak olyanok, akik soha nem ültetnek gyermeket az autóba, éppen ezért a pontozás tekintetében a kritérium nem tekinthető mérvadónak.

Nyilván az NCAP az évek során kellő tapasztalatot és technikai hátteret gyűjtött már ahhoz, hogy sokat látott törésteszt-gyártóként meg tudják határozni egy autó biztonságát, azonban sokak szerint lényegesen más eredmény született volna, ha a kísérletek során inkább az amerikai mintát és módszert veszik alapul, ami sokkal összetettebben és sokrétűbben került felépítésre.

This entry was posted in utazás and tagged , , . Bookmark the permalink.