Így fejlődött az évtizedek során az utas-biztonság

Hogy az utas-biztonság mennyit fejlődött az utóbbi évek, de sokkal inkább évtizedek során, arról az autómentők tudnának a legjobban nyilatkozni. Az autómentések száma ugyanis bár nem csökkent, ellenben lényegesen megemelkedett azon esetek száma, amikor az autómentést nem a hatóságok intézik, hanem az utasok. Ma már az esetek 90 százalékában ez a jellemző, ami alapján kijelenthető, hogy a biztonság rengeteget fejlődött az elmúlt évek során. Nem volt azonban ez mindig így, ehhez a szinthez ugyanis majdnem egy évszázadra, és rengeteg találmányra volt szükség.

Az első utas-biztonsággal kapcsolatos törekvések az 1900-as évek elején következtek be olyan újításokkal, mint 1903-ban az ablaktörlő, vagy 1904-ben a levegővel töltött gumiabroncsok szabadalmaztatása. Az ablaktörlő így már lehetővé tette, hogy az autósok esőben is kilássanak a szélvédőn, míg a gumiabroncs nem csak a biztonságosabb tapadást, hanem a kényelmet is elősegítette, hiszen korábban tömörgumiból készültek a kerekek. Szintén nagy forradalmat hozott az utas-biztonságba 1923-ban az irányjelző, avagy az index alkalmazása.

Ehhez természetesen elengedhetetlen volt egy egyezményes KRESZ-szabály megalkotása, aminek itt még csak az alapjai léteztek, így az első években az irányjelző mindössze annyit segített, hogy az embereknek nem kell az ablakon mutogatniuk, hogy merre szeretnének menni járművükkel.

Noha sokan azt hiszik, hogy új találmány, de a légzsák első prototípusait már 1951-től alkalmazták néhány járműben, de természetesen csak évtizedekkel később vált általánossá, sőt mi több, csak néhány évvel ezelőtt lépett elő extrából alapvető felszereléssé.

A légzsák emberek millióinak életét mentette már meg az évtizedek során, így az egyik legnagyobb biztonságtechnikai újításnak tekinthető. Szintén ilyen fontos volt továbbá a gyűrődési zóna és a biztonsági öv bevezetése, amelyek meglepő, de néhány évvel később kerültek szabadalmaztatásra, mint a légzsák. Az elsők között a gyűrődési zóna szabadalmaztatása lépett érvénybe, ami szintén a legfontosabb vívmányok közé tartozott, hiszen lehetővé tette, hogy az utastér egy burok maradjon az ütközés során, és elől, illetve hátul is gyűrődési zónák védik az utasokat az ütközéskor. A biztonsági öv szintén mérföldkőnek nevezhető az utas-biztonság tekintetében, 1959-től jellemző a gépjárművekben, a repülőgépek mintájára került a földi közlekedésbe, és az évtizedek során milliók életét mentette meg.

Az ötvenes éveket követően óriási fejlődés a biztonságtechnika területén nem történt az autózásban, ha a formavilágot és a külsőségeket, esetleg a felépítést vesszük alapul. Ez annak köszönhető, hogy elérkezett a számítástechnika kora, ezáltal a múltban inkább ezen a téren születtek forradalmi előretörések.

Ilyen volt többek között az 1985-ben szabadalmaztatott elektronikus blokkolásgátló rendszer, avagy az ABS. Az első ezzel szerelt gépjármű a Ford Scorpio volt, de az újdonság sorozatgyártása csak 1978-ban kezdődött el, és kezdetben csak a felsőkategóriás járművekben kapott helyet, 2004 óta azonban kötelező széria-felszerelés minden európai autógyártó modelljében. Hatalmas technikai áttörés volt az utas-biztonság tekintetében az ESP, avagy az elektronikus menetstabilizáló-program is, ami 1995-ben került bevezetésre, és a jövőben vélhetően szintén szériafelszereltséggé válik, mert kicsúszás, kifarolás vagy bármilyen tapadásvesztés esetén képes századmásodpercek alatt beavatkozni, és megakadályozni a balesetet.

This entry was posted in utazás and tagged , , . Bookmark the permalink.